


S³ownik pojêæ bran¿owych
Zainteresowani tematyka zwi±zan± z artystyczn± obróbk± metalu powinni znaæ typowe s³ownictwo i terminy fachowe u¿ywane przez z³otników oraz jubilerów. Znajomo¶æ tej terminologii mo¿e znacznie u³atwiæ zrozumienie a tak¿e komunikacje z twórcami zajmuj±cymi siê tym rzemios³em.
A B C D E F G H I J K L £ M N O P R S T U W Z
- Agrafa rodzaj szpili ze sprê¿ynuj±cym zabezpieczeniem s³u¿±cej do spinania czê¶ci garderoby.
- Anka, czyli specjalistyczny kszta³townik wykorzystywany do sporz±dzanie z blachy pó³kul, kul oraz innych sferycznych kszta³tów.
- Aplikacja elementy dekoracyjne wykonane z blachy srebrnej lub z³otej i naszyte na tkaninê, lub ozdabianie tkaniny za pomoc± naszywanych ornamentów z sporz±dzonych innej tkaniny b±d¼ materia³u.
- A¿ur ozdobny wzór wyciêty w materiale, zazwyczaj blasze, tak by prze¶wieca³o przez niego t³o.
- Balsamka to rodzaj wisiora w formie niewielkiego flakonika na wonno¶ci.
- Barwienie ma na celu wzbogacenie naturalnej palety barw powierzchni metali metodami chemicznymi, galwanicznymi, mechanicznymi b±d¼ przez dodanie w³a¶ciwie dobranych domieszek do stopów tych, ¿e metali.
- Bejcowanie to chemiczne oczyszczenie lub wytrawienie powierzchni wyrobów z zanieczyszczeñ. Prowadzone jest w roztworach kwasów na gor±co lub zimno. Nazwê t± stosuje siê to tak¿e do procesu barwienia metali szlachetnych.
- Bêbnowanie jest to obróbka wykañczaj±ca wykonywana w obracaj±cych siê bêbnach. Ruch obrotowy bêbna, w którym znajduj± siê obrabiane przedmioty i elementy robocze wykonane w formie drobnych stalowych kulek, sto¿ków itp., powoduje przemieszczanie siê ich wzglêdem siebie. Elementy robocze uderzaj±c i tr±c o powierzchnie przedmiotu wyg³adzaj± j±.
- Biza element sk³adowy pier¶cienia.
- Bi¿uteria to ozdoby cia³a lub stroju wykonane ró¿nymi technikami i z ró¿norakich materia³ów.
- Bransoleta to kolista ozdoba rêki czasami tak¿e nogi, maj±ca formê zamkniêtej lub otwartej sztywnej obrêczy, b±d¼ ³±cznych razem segmentów albo ogniw ³añcucha.
- Brelok to rodzaj wisiora noszonego przy pasku, bransolecie lub dewizce zegarków kieszonkowych.
- Brosza patrz zapinka.
- Carga to oprawa obwodowa pe³na, wykorzystywana jako oprawa kamieni jubilerskich.
- Choinka jest efektem koñcowym procesu odlewniczego, bêd±ca odwzorowaniem uk³adu wlewowego wraz z odlanymi wyrobami.
- Chryzografia patrz inkrustracja.
- Ciêciem nazywamy podzia³ materia³u na czê¶ci, odcinanie naddatku oraz wycinanie otworów. Do prac tych wykorzystuje siê rêczne no¿yce lub pi³ki do metalu.
- Cyzelowanie jest technik± artystycznej obróbki metali wykorzystywan± w do uzyskiwania wypuk³ych wizerunków, p³askorze¼b, figuratywnych kompozycji, czy te¿ motywów liniowo-graficznych, dwuwymiarowych a nawet trójwymiarowych wyrobów. Pojêcia tego czêsto u¿ywa siê tak¿e do okre¶lenia ostatecznej obróbki wykoñczaj±cej powierzchnie przedmiotu polegaj±cej na usuniêcie naddatków metalu, wyg³adzenie niezdobionych miejsc oraz dopracowanie ostatecznego kszta³tu przedmiotu.
- Czaprag patrz zapinka.
- Czó³ko opaska z materia³u okalaj±ca g³owê, przyczepiano do niej kab³±czki skroniowe.
- Cztery C to popularny sposób opisywania podstawowych cechy jako¶ciowych kamieni szlachetnych i ozdobnych. Okre¶lenie to pochodzi z jêzyka angielskiego i oznacza: jednostkê miary masy – carat, barwê – colour, czysto¶æ – clarity oraz szlif – cut. Damaskina¿ patrz inkrustracja.
- Damaszkowanie inaczej damascenizacja ma na celu upodobnienie wyrobu do przedmiotów wykonanych ze stali damasceñskiej, która wyró¿nia³a siê jasnymi i ciemnymi wzorami liniowymi na swojej powierzchni.
- Dekupa¿, decoupage to technika zdobienia polegaj±ca na przyklejaniu na powierzchniê wzoru z papieru i pokryciu go wieloma warstwami lakieru tak by przedmiot wygl±da³ jak malowany.
- Dewizka to krótka, wystaj±ca na zewn±trz, ozdobna ta¶ma (lub ³añcuszek) zegarka kieszonkowego.
- Diadem to kolista ozdoba g³owy.
- Diamentowanie jest rodzajem koñcowej obróbki metali, przy niewielkich posuwach i bardzo szybkim skrawaniu, na koñcowym etapie produkcji bi¿uterii, w której ruch obrotowy wykonuje narzêdzie z ostrzem diamentowym.
- Dublety s± rodzajem imitacji kamieni szlachetnych, gdzie dwa niewielkie kawa³ki naturalnego kamienia szlachetnego, ³±czone s± ze sob± przy pomocy barwnych spoin w jeden wiêkszy kamieñ.
- Egeta patrz kita.
- Emaliowanie zwana dawniej przez polskich z³otników „szmalcem” to technika dekoracji wyrobów metalowych najczê¶ciej z³otych, srebrnych lub miedzianych z u¿yciem cienkich szklistych pow³ok czêsto z dodatkiem pigmentów.
- Enkolpion rodzaj medalionów maj±cych postaæ zamykanych kapsu³ek b±d¼ krzy¿yków, mieszcz±cych w sobie relikwie lub wersety z pisma ¶wiêtego.
- Fajnagiel, czyli drewniany klin mocowany do sto³u jubilerskiego, wykorzystywany do obrabiania sporz±dzanych pó³wyrobów.
- Fakturowanie pokrywanie powierzchni przedmiotu b±d¼ jej czê¶ci, niewielkimi wg³êbionymi kontrastuj±cymi z wypolerowan± powierzchni±.
- Fasetowanie szlifowania kamieni szlachetnych i ozdobnych tak by powsta³y fasety tj. uko¶nie ¶ciête krawêdzie.
- Fel, czyli fartuch skórzany s³u¿±cy do wy³apywania opadów i opi³ków z obrabianego przedmiotu. Mocowany jest bezpo¶rednio pod wyciêciem blatu sto³u jubilerskiego na wysoko¶ci nad kolanami.
- Felcowanie jest to po³±czenie dwóch blach poprzez zagiêcie ich brzegów, tak by w przekroju utworzyæ dwa zazêbiaj±ce siê haczyki, dociskane nastêpnie do siebie.
- Fereta rodzaj zapinki w formie ma³ej klamerki do spinania naszyjników.
- Fermuar (okre¶lenir pochodzi z jêzyka francuskiego) patrz fereta.
- Fibula rodzaj zapinki z bogato zdobionym grzbietem. By³a bardzo popularna we wczesnym ¶redniowieczu.
- Filigran technika zdobienia polegaj±ca na uk³adaniu czê¶ci lub ca³ych elementów ozdobnych w formie a¿urowych siatek z cienkich drucików, zdobionych dodatkowo drobnymi metalowymi kuleczkami.
- Forga patrz kita.
- Forma odlewnicza jest to grupa elementów, które po z³o¿eniu tworz± gniazdo lub wnêkê o kszta³tach odzwierciedlaj±cym odlew wraz z uk³adem wlewowym.
- Frezowanie rodzaj obróbki skrawaniem.
- Galwanoplastyka to elektrolityczne powlekanie powierzchni przedmiotów metalami (niezwi±zanymi na sta³e z pod³o¿em) w celu odwzorowania tej powierzchni.
- Galwanostegia to elektrolityczne powlekanie powierzchni przedmiotów cienk± mocnie zwi±zan± metalow± pow³ok± w celach ochrony przed korozj± lub dekoracyjnych.
- Gilszowanie, czyli technika zdobienia polegaj±ca na precyzyjnym ryciu na powierzchni metalowego przedmiotu siatki linii prostych, falistych lub ³uków.
- G³adzenie zabieg maj±cy na celu uzyskania na oczyszczonej i wypolerowanej powierzchni przedmiotu wykonanego ze stopu srebra, warstewki czystego metalu pozbawionej domieszek.
- Granulacja jest to sporz±dzanie dekoracyjnych wzorów z drobnych z³otych lub srebrnych kuleczek (granulek), lutowanych nastêpnie na powierzchniê wyrobu (uzupe³nienie filigranu). Przeprowadzana jest tak¿e w celu otrzymania du¿ej powierzchni metalu niezbêdnej do rafinacji b±d¼ uzyskania czystego metalu w formie dogodnej do wa¿enia i przygotowywania stopów.
- Grawerowanie, jako tradycyjna rêczna technika obróbki artystycznej metalu a tak¿e takich materia³ów jak ko¶ci, drewno czy kamienie mo¿na podzieliæ na; rytowanie, czyli grawerowanie p³askie powierzchni przedmiotu oraz wypuk³e, czyli przestrzenne – trójwymiarowe. Polega ona na wyrzynaniu – skrawaniu w powierzchni ozdabianego wyrobu ró¿norakich motywów dekoracyjnych, elementów figuratywnych, struktur krajobrazowych czy te¿ liter i cyfr za pomoc± specjalnych narzêdzi.
- Guz kolista, gruszkowata, niezbyt du¿a, ozdobna zapinka stroju.
- Guzik niezbyt du¿a, ozdobna zapinka stroju.
- Haczyk prosty rodzaj zapinki zabezpieczany czasami sprê¿yn± tzw. karabiñczykiem.
- Halsband patrz naszyjnik.
- Hetka to pod³u¿ne guzy w formie ko³eczków, przetykane przez pêtelki.
- Inkrustacja zwana tak¿e tausi± jest technik± zdobienia wyrobów wykonanych z metalu. Pocz±tek swój bierze od metody znanej w staro¿ytnej Grecji, tzw. chryzografii (zdobienie wyrobów z br±zu z³otem i srebrem). Polega ona na wykonywaniu wg³êbieñ i wklepywaniu w nie odpowiednio przygotowanego innego metalu, o innej barwie, w sposób taki by powsta³ dekoracyjny ornament. Technikê zdobienia metalu innym metalem nazywa siê tak¿e damaskina¿em.
- Intaglio ozdobny wzór wyciêty w g³±b.
- Jubilerstwo rzemios³o artystyczne wytwarzaj±ce zazwyczaj kosztowne przedmioty z drogocennych materia³ów.
- Kab³±czek skroniowy ozdoba maj±ca kszta³t kab³±ka z esowatym zakoñczeniem jednego z ramion. Rozpowszechniona by³a w ¶redniowieczu, mocowano je do opaski okalaj±cej czo³o tzw. czó³ka.
- Kameryzacja to zdobnie powierzchni metalu przez wysadzanie jej kamieniami szlachetnymi lub ozdobnymi a tak¿e materia³ami pochodzenia organicznego. Kanak patrz naszyjnik.
- Kaplerze przechowywane w irchowych futera³ach na piersi pod ubraniem, prostok±tne czasami owalne obrazki malowane zazwyczaj na blasze miedzianej. Awer zdobiony jest zazwyczaj obrazem matki boskiej czêstochowskiej a rewers przedstawia ¶wiêtych.
- Karabiñczyk sprê¿ynowe zabezpieczenie haczyka wykorzystywanego jako zapinka m.in. dewizek i breloków.
- Keum-Boo tak¿e Kum-Boo lub Kum-bu, to staro¿ytna Koreañski technika z³ocenia wyrobów ze srebra wykorzystuj±ca cienkie arkusze z³ota albo poz³acanego srebra.
- Kita znana w staropolszczy¼nie, jako foga, kometa lub trzêsienie to ozdoba damskich i mêskich nakryæ g³owy oraz szyszaków bojowych i uprzê¿y koñskich. Wykonywano j± na kszta³t stercz±cego pêdzla z piór, w³osia albo blaszek, trzymanych u do³u opraw± zdobion± kamieniami szlachetnymi. Czasami wygl±dem przypomina³a sko¶nie skierowany ogon komety lub skrzyd³o ptasie. Wykorzystywana do ozdoby fryzur kobiecych okre¶lana by³a egret± lub jako szkopia.
- Klamra prosty rodzaj zapinki spinaj±cej pasy i ta¶my. w najprostszej formie sk³ada siê z przetyczki i kab³±ka albo ramki.
- Klejnot przedmiot ozdobny, wykonany z kosztownych materia³ów.
- Klepanie jest jednym z najd³u¿ej stosowanych sposobów formowania blachy na zimno, w którym to u¿ywa siê do modelowania uderzeñ m³otka, a wynikiem tych oddzia³ywañ jest zginanie, rozci±ganie czy te¿ wyci±ganie blachy zgodnie z zak³adanym kszta³tem.
- Klips rodzaj kolczyka z zaciskowym mocowaniem do p³atka ucha.
- Knebelek rodzaj pod³u¿nego – ko³kowego guzika przetykanego przez pêtelkê.
- Kolczyk ozdoba zazwyczaj zawieszana na p³atku ucha.
- Kolia patrz naszyjnik.
- Kometa patrz kita.
- Koronka rodzaj a¿urowej oprawy pier¶cienia, z kamieniami przytrzymywanKometa patrz kita.ymi drobnymi elementami nazywanymi „³apkami” albo „pazurkami”.
- Kucie to rodzaj obróbki plastycznej polegaj±cy na formowaniu poprzez zgniatanie za pomoc± uderzeñ lub nacisku, metalowych przedmiotów pomiêdzy powierzchniami zbli¿aj±cych siê do siebie narzêdzi. Podzielono je na dwa sposoby; kucie na zimno i gor±co.
- Lunula rodzaj wisiora w kszta³cie sierpa ksiê¿yca.
- Lutowanie jest to metoda trwa³ego ³±czenie elementów metalowych dodatkowym roztopionym metalem nazywanym lutem lub lutowiem maj±cym temperaturê topnienia ni¿sz± od temperatury topnienia ³±czonych metali.
- Lutowanie miêkkie to ³±czenie metali lutem o temperaturze topnienia nie wiêkszym ni¿ 450 °C.
- Lutowanie twarde to ³±czenie metali lutem o temperaturze topnienia powy¿ej 450 °C.
- Lutówka to substancja chemiczna u¿ywana w operacji lutowania. Jej g³ównym zadaniem jest obni¿enie temperatury topnienia i zwiêkszenie p³ynno¶ci lutu. Wi±¿± tak¿e tlenki oraz inne niepo¿±dane sk³adniki, zapobiegaj± równie¿ powstawaniu tlenków poprzez odciêcie dostêpu do powietrza.
- £añcuch patrz naszyjnik.
- Manela (okre¶lenie pochodz±ce ze staropolskiego) patrz bransoleta.
- Matowienie jest przeciwieñstwem polerowania i polega na rozproszeniu promieni ¶wietlnych na powierzchni wyrobu w celach dekoracyjnych. Efekt ten uzyskiwany jest poprzez wytworzenie na powierzchni obrabianej, wg³êbieñ uniemo¿liwiaj±cych równomierne odbicie promieni ¶wietlnych.
- Medalion (rodzaj wisiora) jest zazwyczaj daj±cym siê otwieraæ owalnym lub okr±g³ym pude³kiem. Jego wnêtrze czêsto kryje miniaturowe wizerunki osób, drobne pami±tki lub relikwie.
- Metal Clay jest technik± wykorzystywan± do sporz±dzania bi¿uterii, wyrobów dekoracyjnych i niewielkich rze¼b, w której materia³em wyj¶ciowym s± metaliczne glinki, czyli miêkka elastyczna substancja zawieraj±ca mikroskopijne cz±steczki czystego metalu np. srebra, zwi±zana spoiwem organicznym na bazie wody.
- Metal listkowy to bardzo cienkie p³atki ze z³ota lub srebra b±d¼ dwuwarstwowe p³atki ze z³ota i srebra albo srebra i miedzi naklejane na ozdabiany przedmiot.
- Model to przyrz±d wykorzystywany do odwzorowania w formie odlewniczej kszta³tów zewnêtrznych odlewu.
- Mokume-gane to stara japoñska metoda ³±czenia ró¿nokolorowych metali, wykorzystuj±ca zjawisko dyfuzji w wyniku, której otrzymuje siê charakterystyczny wzór, zbli¿onych wygl±dem do s³oi drewna.
- Nabijanie to nak³adanie na przygotowan± np. grawerowaniem powierzchniê zdobionego przedmiotu, drutu lub pasków metalu o kontrastuj±cych wzglêdem t³a barwach.
- Naramiennik (okre¶lenie pochodz±ce ze staropolskiego) patrz bransoleta.
- Naszyjnik ze staropolskiego kanak a z niemieckiego halsband to dekoracja szyi, zazwyczaj w formie jednego lub kilku ³añcuchów, paciorków przywleczonych przez sznurek, po³±czonych opraw z drogimi kamieniami (kolia).
- Niello to technika dekoracji przedmiotów wykonywanych z metali takich jak z³oto, srebro czy te¿ mosi±dz, mied¼ i ¿elazo. Z³otnicy polscy w XVI i XVII wieku nazywali j± „blachmalem” (z niemieckiego blackmalen). Istot± tej metody jest uzyskanie kontrastu ciemny – jasny. Polega ona na wype³nieniu zag³êbieñ wzorów wyrytych w powierzchni metalu, ³atwo topliw± sproszkowana mas± sk³adaj±c± siê z siarczków srebra, miedzi, o³owiu oraz siarki i topnika
- Nitowanie nieroz³±czne ³±czenie elementów za pomoc± nitów tj. trzpieni walcowych z ³bami, wprowadzonych do nawierconych otworów i nastêpnie w nich zakuwanych.
- Obr±czka patrz pier¶cieñ.
- Obrêcz patrz pas.
- Obróbka ubytkowa metoda obróbki metalu poprzez usuwanie nadmiaru materia³u.
- Odlew na wosk tracony to metoda wykonywania odlewów z metalu, w której to model wyrobu umieszczany w formie wykonywany jest z wosku, który w trakcie wykonywania odlewu wypala siê – jest tracony.
- Odlew wyrób metalowy wykonany poprzez zalewania form odlewniczych ciek³ym metalem.
- Odlewnictwo jedna z najstarszych technik z³otniczych, polega na zalewaniu uprzednio przygotowanej formy ciek³ym metalem. Wystêpuje w wielu odmianach.
- Oksydowanie to proces pokrywania powierzchni metalu cienk± warstw± ich tlenków w celach zdobniczych b±d¼ ochronnych. Mo¿e byæ prowadzone metod± chemiczn± (np. zanurzanie przedmiotów w stê¿onym roztworze) lub metod± elektrolityczn± (w procesie anodowego utleniania).
- Pas rodzaj zapinki do spinania czê¶ci garderoby.
- Patynowanie jest obróbk± chemiczn± powierzchni przedmiotów wykonanych z miedzi lub jej stopów, w celu uzyskania okre¶lonego wygl±du dekoracyjnego najczê¶ciej tzw. „postarzania”.
- P±gwica (okre¶lenie podchodzi ze staropolskiego) patrz guz.
- Pelka to ma³y kawa³eczek lutu, nanoszony na powierzchnie lutowanego przedmiotu.
- Piaskowanie jest to obróbka wykañczaj±ca, w której to ¶ciera siê obrabiane powierzchnie ostrym piaskiem wyrzucanym z wielk± prêdko¶ci± sprê¿onym powietrzem. Zazwyczaj wykonuje siê je by uzyskaæ zmatowienie powierzchni wyrobu.
- Pier¶cieñ ozdoba palca mog±ca byæ bardzo prost± lub bogat± w swej formie. Klasyczny pier¶cieñ sk³ada siê z szyny tj. obr±czki mocuj±cej na palcu, wsporników oprawy kamienia, która zbudowana jest od spodu z a¿urowej bizy i platy na wierzchu. Plata w swej centralnej czê¶ci mie¶ci najwiêkszy kamieñ, a na obrze¿ach mo¿e mieæ obsadzane drobne dodatkowe kamienie albo zdobienia.
- Pi³owanie jest rodzajem obróbki ubytkowej polegaj±cej na usuniêciu czê¶ci materia³u.
- Plata czê¶æ pier¶cienia.
- Platerowanie to mechanicznym nanoszeniu cienkiej warstwy metalu na powierzchniê innego metalu.
- Polerowanie jest rodzajem obróbki wykañczaj±cej maj±cej na celu nadanie powierzchni metalu g³adko¶ci i po³ysku lustrzanego, otrzymywanego w wyniku ca³kowitego odbicie promieni ¶wietlnych, bez rozpraszania ¶wiat³a, podobnie do powierzchni szlifowanych.
- Pow³oki galwaniczne pow³oki metalowe na innych metalach wytworzone dziêki wykorzystaniu zjawiskach fizycznych.
- Próba metalu szlachetnego to stosunek ciê¿aru metalu szlachetnego zawartego w stopie do ca³kowitego ciê¿aru stopu.
- Puncowanie to kszta³towanie powierzchni bi¿uterii puncami w celu uzyskania dekoracyjnego wzoru.
- Rade³kowanie patrz gilszowanie.
- Repusowanie inaczej cyzelowanie kszta³tuj±ce lub trybowanie jest technik± artystycznego kszta³towania blach, wykorzystywan± do uwypuklania lub formowania na zimno puncami lub m³otkami poprzez wybijanie wg³êbieñ, daj±cych po drugiej stronie wyrobu wypuk³y wzór.
- Riwiera rodzaj naszyjnika wykonanego w formie wstêgi gêsto obsadzonej ma³ymi diamentami.
- Rodowanie pokrycie powierzchni przedmiotu cienk± warstewk± rodu.
- Ryngraf to noszone na piersiach wypuk³e tarcze z grawerowanym przedstawieniem matki boskiej i czasami or³a polskiego.
- Rytowanie to grawerowanie p³askie wykorzystywane do ozdabiania powierzchni przedmiotów przez wykonanie na nich konturowego rysunku, wzoru b±d¼ kompozycji krajobrazowych, portretowych czy wielofigurowych a tak¿e napisów i grawerowania p³yt do druku wklês³ego np. miedziorytów.
- Skrobanie jest to rodzaj obróbki wykañczaj±cej stosowanej przede wszystkim do wyrobów jubilerskich i odlewanych, do nadania p³aszczyznom czystej oraz g³adkiej powierzchni a tak¿e do usuwania ¶ladów poprzedniej obróbki.
- Spawanie zwane tak¿e niekiedy szwejsowaniem jest ³±czeniem materia³ów przez ich miejscowe stopienie i zestalenie z dodatkiem spoiwa bêd±cego zazwyczaj tym samym materia³em, co materia³ spawany.
- Spinka patrz zapinka.
- Sprz±czka prosta zapinka ³±cz±ca pasy lub ta¶my.
- Srebrzenie lub posrebrzanie jest to pokrywanie powierzchni wyrobu cienk± warstw± srebra.
- Sygnet rodzaj pier¶cienia z oprawionym kamieniem w który wyryto herb albo god³o, bêd±ce t³okiem pieczêtnym.
- Szarnir jest to w jubilerstwie rurka.
- Szczotkowanie to obróbka metalu b±d¼ ukoñczonych przedmiotów wykonywana za pomoc± szczotek. Mo¿e byæ ona wykorzystywana, jako zabieg przygotowawczy przed obróbk± chemiczn± lub galwaniczn± a tak¿e, jako zabieg samodzielny wykañczaj±cy powierzchnie wyrobu.
- Szejdowanie nazwa wywodzi siê z jêzyka niemieckiego, a oznacza rafinacje metali szlachetnych. Ma ono na celu wydzielenie czystego metalu szlachetnego z jego stopów. Szkofia blaszana ozdoba ko³paków, podobna do skrzyd³a ptaka, osadzona pionowo na trzpieniu.
- Szlifowanie wykañczaj±ce stosowane jest do uzyskania równych i g³adkich przypominaj±cych lustro powierzchni oraz dla nadania wyrobowi po¿±danego po³ysku lub przygotowania go do dalszej obróbki wykañczaj±cej polerowaniem b±d¼ pokrywaniem
- Szpila, szpilka to prosta zapinka zakoñczona z jednej strony ozdobn± g³ówk±. Obecnie stosowana do przypinania kapeluszy, welonów itp.
- Sztancowanie (wyt³aczanie) jest technik± kszta³towania metalowych wyrobów artystycznych. Wykorzystuje siê w niej punce – stemple lub p³yty do wygniatania – matryce, s³u¿±ce do jednorazowego t³oczenia form z³o¿onych. Pojedyncze uderzenie stempla lub matrycy jest wystarczaj±ce do wyt³oczenia skomplikowanego wzoru.
- Sztuczka , czyli ruchoma czê¶æ formy odtwarzaj±ca fragmenty skomplikowanej powierzchni modelu.
- Szyna jest to niewielka obrêcz wykorzystywana g³ównie do sporz±dzania pier¶cieni, obr±czek i sygnetów.
- Toczenie rodzaj obróbki skrawaniem stosowany najczê¶ciej do obrabiania powierzchni zewnêtrznych i wewnêtrznych przedmiotów w kszta³cie bry³ obrotowych.
- Topniki s± to substancje chemiczne u³atwiaj±ce proces topienia oraz polepszaj±cych jako¶æ metalu. Maj± dzia³anie utleniaj±ce, redukuj±ce, szlakuj±ce oraz rozpuszczaj±ce w sobie tlenki.
- Torkwes, sztywny naszyjnik w formie obrêczy z zapiêciami lub g³owicami z przodu.
- Trasowanie jest to odwzorowaniem kszta³tu i rozmiarów rysunku przedmiotu, w/g. których obrabia siê pó¼niej dany wyrób.
- Trawienia nazywane tak¿e wytrawianiem to oddzia³ywanie kwasami na powierzchnie metalowe, poddane wcze¶niejszemu zabiegowi naniesienia kwasoodpornego rysunku.
- Tremblowanie polega na zdobieniu przez rytowanie ornamentu z³o¿onego z linii z±bkowanej.
- Trybowanie patrz repusowanie.
- Trzêsienie patrz kita.
- Uk³ad wlewowy , czyli system kana³ów w formie odlewniczej, który ma za zadanie doprowadzenie ciek³ego metalu do wnêk formy oraz zatrzymanie zanieczyszczeñ, uzyskanie po¿±danego rozk³adu temperatury metalu wype³niaj±cego formê oraz regulowanie zjawisk cieplnych wystêpuj±cych w czasie stygniêcia odlewu.
- Wiercenie to obróbka skrawaniem wykonywana w pe³nym materiale za pomoc± narzêdzia zwanego wiert³em w wyniku, którego otrzymujemy otwór o przekroju najczê¶ciej ko³owym.
- Wisior jest to bi¿uteria zawieszana na szyi przy pomocy ró¿norakich ³añcuszków lub linek z we³ny, jedwabiu, nylonu, b±d¼ ze specjalnych gatunków gumy. Mo¿e mieæ ró¿norakie kszta³ty i mo¿e byæ wykonana z ró¿norakich materia³ów. zdobiona np. malowaniem czy wy³o¿ona kamieniami szlachetnymi.
- Wlewak to forma do odlewania stopionych metali szlachetnych.
- Wycinanie patrz ciêcie.
- Wyoblanie rêczne inaczej nazywane drykowaniem jest to rodzaj obróbki plastycznej blach, stosowany najczê¶ciej do kszta³towania bry³ obrotowych. Technika ta wykorzystuje podatno¶æ materia³ów do odkszta³ceñ, bez przerwania ci±g³o¶ci kszta³towanej blachy.
- Wy¿arzanie to nagrzanie metalu do okre¶lonej temperatury, wytrzymanie przy tej temperaturze, a nastêpnie powolne studzenie. Celem obróbki jest usuniêcie skutków zgniotu w trakcie kucia i przywrócenie plastyczno¶ci przed dalsz± obróbk±.
- Zankiel patrz zapinka.
- Zapinka inaczej ze staropolskiego zapona, czerpag, a z niemieckiego zankiel s³u¿y do spinania czê¶ci garderoby (tkaniny z tkanin±), pasków, naszyjników, bransolet itp.
- Zapona patrz zapinka.
- Zausznica to rodzaj ozdoby w formie wisiorów, zawieszanej na muszli usznej.
- Zawieszenia na szyjê pojêciem tym okre¶la siê osobiste dewocjonalia noszone na szyi. Przyjmuj± one najró¿niejsze formy jak krzy¿yki czy medaliki. Bardzo czêsto zawieszenia w postaci krzy¿y maj± charakter oznak godno¶ci ko¶cielnych.
- Zawijanie patrz falcowanie.
- Zgrzewanie trwa³e ³±czenie elementów, polega na rozgrzaniu stykaj±cych siê powierzchni tak, aby sta³y siê plastyczne – ciastowate i nastêpnie doci¶niêciu ich.
- Z³ocenie lub poz³acanie jest to pokrywanie powierzchni wyrobu cienk± warstw± z³ota.
- Z³ocenie ogniowe lub srebrzenie ogniowe nie stosowane obecnie, wykorzystuje amalgamaty z³ota b±d¼ srebra, nanoszone na zdobiny wyrób. Pod wp³ywem wysokiej temperatury rtêæ zawarta w amalgamacie jest odparowywana, a metal w niej zawarty przylega do powierzchni przedmiotu.
- Z³otnictwo rzemios³o artystyczne wytwarzaj±ce wyroby ozdobne i dekoracyjne z metali szlachetnych, kamieni szlachetnych oraz innych drogocennych materia³ów.
A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
£
M
N
O
P
R
S
T
U
W
Z