www.srebrnykruk.pl






Abc złotniczo-jubilerskie

strzalka do tyłu strzalka do góry
Metal Clay

Przygotowanie, formowanie i wypalanie glinki Metal Clay


Glinka metali jest materiałem bezpiecznym o prostej technice wykonania wyrobów zbliżonej do pracy z gliną bądź plasteliną. Umożliwia realizowanie poza prostymi przedmiotami również takich o złożonych formach oraz łączenie różnych metali i innych elementów, jak kamienie ozdobne i szlachetne, szkło, a także ceramikę.


Narzędziami do pracy są różnorodne dłuta, patyczki, skalpel, wałek i elementy do odciskania formy, pilnik, suszarka oraz palnik lub piec elektryczny bądź gazowy do wypalania. Przydatne będą także karton, pipeta, woda destylowana, oliwka, gliceryna i papier ścierny.

techniki-metal-cley-zdjecie-narzedzia-do-modelowania
Zdjęcie. Narzędzia do modelowania.

W trakcie pracy należy zachować czystość i wykonywać ją najlepiej w rękawiczkach lateksowych.

techniki-metal-cley-zdjecie-zestaw-narzedzi
Prosty zestaw narzędzi do wytwarzania wyrobów z Metal Clay.

Trzeba też pamiętać, iż glinka w czasie pracy szybko wysycha, dlatego niezbędna jest woda przechowywana w zraszaczu lub innym pojemniku używana do zwilżania dłoni i samej glinki.

techniki-metal-cley-zdjecie-nr-19-4
Zdjęcie. Blok gumowy.

Ważne jest także przygotowanie odpowiedniej powierzchni roboczej. Powinna ona być gładka, pozbawiona wszelkich nierówności, bardzo dobrze w tej roli sprawdzają się tworzywa sztuczne, albo kawałek szkła czy gładkie płytki ceramiczne, nie powinno się wykorzystywać drewna. Generalną zasadą jest, iż powierzchnia robocza nie może być porowata i nie może chłonąć wody z glinki gdyż utrudnia to pracę.

Przed otwarciem pakietu z glinką metali należy się upewnić, że ręce oraz wszystkie narzędzia w tym powierzchnia robocza są czyste. Aby zapobiec przyklejaniu glinki, która zaraz po otwarciu może być nieco lepka, dłonie, narzędzia oraz blat roboczy można nieznacznie nawilżyć dowolnym rodzajem jadalnego oleju np. oliwą z oliwek. Z opakowania wyjmuje się wyłącznie taką ilość masy, jaką planuje się zużyć (zanim posmaruje się dłonie oliwą). Resztę materiału należy chować do opakowania fabrycznego, albo dobrze paroma warstwami owinąć w folię np. spożywczą i tak ją przechowywać. Dobrze zamknięty materiał nie wysycha.

Najprostszymi przedmiotami wykonanymi w technice Metal Clay są drobne płaskie przedmioty sporządzane z rozwalcowanego materiału. Aby rozwalcować na płaska glinkę niezbędny jest gładki, sztywny, nieporowaty, cylinder taki jak np. szklany lub z tworzywa akrylowego wałek do ciasta. Można również użyć szklanej butelki po oleju czy occie. Dla zapewnienia uzyskania równomiernej grubości walcowanego materiału wzdłuż, po jego obu stronach, można zastosować prowadnice. Mogą być one zgodnie z praktyką licznych twórców wykonane z kart do gry. Ułożone po obu stronach stosy 3, 4, lub 5 kart do gry, ułatwiają uzyskanie jednolitej grubości walcowanej glinki. Zamiast kart można wykorzystać prowadnice z odpowiednio wyciętego kartonu.

Kolejnym etapem jest nadawanie tekstury, rozpoczynane od upewnia się, że element ma naniesioną niewielką ilość oleju zapobiegającą przywieraniu. Do wykonania tekstur można użyć bardzo szerokiej gamy przedmiotów takich jak; liście, kora, gałązki, trawy, strąki nasion, żołędzie, szyszki, muszle i kawałki drewna. Tkaniny także koronka, skóra, muślin są dobre do tego celu. Praktycznie jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia twórcy.

Po zakończeniu fakturowania przystępuje się do wycinania przedmiotu zgodnie z autorskim projektem. Do czynności tej można stosować skalpel, a najprostszymi przyrządami będą wykałaczki lub krawędzie kart do gry, albo kartonu. Dobre efekty daje również zastosowanie do powtarzalnych wzorów, foremek oraz szablonów, także takich wykonanych samodzielne. Własne szablony przygotowuje się rysując kształt wzoru na papierze milimetrowym lub kopiując z innego rysunku przy użyciu pergaminu bądź kalki. Następnie taśmą lub klejem, wykonany wzór przykleja się do kartonu i wycina używając skalpela, albo noża introligatorskiego.

W glince można także osadzać kamienie ozdobne i szlachetne odporne na wysokie temperatury takie jak cyrkonie, mocno je wciskając w mokry materiał, albo mocując za pomocą strzykawki, bądź wiercąc odpowiednio głębokie otwory w suchym tworzywie. Jeszcze innym sposobem jest osadzanie kamieni za pomocą srebrnej cargi wciskanej w mokrą glinkę, którą następnie się wypala. Po wypaleniu i wypolerowaniu w powstałym gnieździe umieszcza się i zagniata kamień.

Metal Clay może być także łączony z innymi materiałami takimi jak; szkło, porcelana i ceramika. Wyroby złożone z kilku elementów najlepiej jest wykonywać sporządzając każdą część oddzielnie i po dopracowaniu łączyć je ze sobą przed wypaleniem.

Czasami zachodzi konieczność wykonania w przedmiocie otworów. Można to wykonać przez ich wiercenie po wypaleniu glinki, lub lepiej i prościej robiąc je przed – w miękkim plastycznym materiale. Bardzo dobrym przyrządem wykorzystywanym do tego jest zwykła słomka do picia napojów, którą to wciskając w glinkę wykonuje się otwór.

Przed wypaleniem przedmiot wykonany w surowej glince musi być poddany zabiegowi suszenia. Może on być prowadzony przez pozostawienie na wolnym powietrzu, aż do wyschnięcia lub skierowanie strumienia ciepłego powietrza ze zwykłej suszarki do włosów. Kolejnym sposobem jest wykorzystanie lekko nagrzanego pieca do wypalania bądź kuchennego piekarnika. Należy przy tym zwrócić uwagę by temperatura suszenie nie przekroczyła 232oC, gdyż środek wiążący wypali się i wyrób zmieni kształt.

Po wysuszeniu glinki można przystąpić do dopracowania szczegółów wykorzystując do tego pilniki i papier ścierny. Sucha glinka jest bardzo krucha, dlatego trzeba obchodzić się z nią ostrożnie. Nie należy używać siły, nie upuszczać jej i dla bezpieczeństwa, pracować na gumowym bloku. Wykańczając wyrób trzeba pamiętać, iż jego wypalenie nie wygładza powierzchni. Wszystkie odciski, zadrapania i inne ślady będą nadal widoczne.

techniki-metal-cley-zdjecie-nr-19-5
Zdjęcie. Wypalanie z użyciem kuchenki gazowej.

Wypalanie glinki można przeprowadzić za pomocą palnika gazowego lub specjalnego pieca do wypalania. Najprostszym jednak sposobem jest wykorzystanie do tego kuchenki gazowej. Wypalany przedmiot układa się na stalowej siatce umieszczonej nad palnikiem kuchenki i rozpoczyna zabieg.

techniki-metal-cley-zdjecie-narzedzia-do-wypalania
Zdjęcie. Przyrząd do wypalania glinki na kuchence gazowej (zalecana temperatura robocza około 600oC).

Wypalanie glinki brązu i miedzi prowadzone jest w celu zredukowania utleniania, gdy wyrób zostanie otoczony węglem aktywnym przygotowywanym zgodnie z zaleceniami producenta. Do pojemnika z nierdzewnej stali nasypuje się 2,5 cm warstwę węgla, układa wyrób i ponownie nasypuje 2,5 cm warstwę węgla i przystępuje się do wypalania w piecu.

techniki-metal-cley-zdjecie-19-3-piec-do-wypalania
Zdjęcie. Elektryczny piec do wypalania.

Wyroby z Metal Clay po wypaleniu to czysty metal. Podobnie jak inne metale dają się poddawać obróbce takiej jak piłowanie, wiercenie, szlifowanie, patynowanie czy lutowane przy zastosowaniu tradycyjnych materiałów i narzędzi jubilerskich. Przedmioty wypalone z glinki srebra maja matową powierzchnię o białej barwie. Jest to naturalnym zjawiskiem dla srebra, połysk uzyskuje się przez polerowanie. Wyroby wykonane z glinki miedzi dają się również emaliować. Polerowanie wykonuje się przetarciem powierzchni gładkim narzędziem takim jak drut do robótek ręcznych, łyżeczka czy gwóźdź stolarski.

Niewykorzystane resztki materiału po ugnieceniu w kulkę, owija się parokrotnie w folię, wówczas mogą być tak przechowywana przez kilka dni. Dobrze jest do pojemnika z glinką włożyć namoczoną w wodzie tkaninę. Polepsza to warunki przechowywania i nawet podsuszony materiał, po kilku dniach, nabiera wilgoci, przywracając mu właściwą spoistość. Materiał w postaci strzykawki wraz z jej końcówkami przechowywać jest najlepiej w pojemniku z niewielką ilością wody. Spiłowane kawałki Metal Clay gromadzone do plastikowego pojemnika. Po uzbieraniu większej ich ilość oraz zmieleniu ich np. w młynku do kawy, można rozrobić je na pastę lub blok glinki, dodając do zmielonego pyłu wody.


Przygotowanie, formowanie i wypalanie glinki Metal Clay - www.srebrnykruk.pl