- Operacja pierwsza to przygotowanie rysunku konturowego wykonanego na papierze w naturalnej wielkości z uwzględnieniem niewielkiego zapasu na przyklejenie go do materiału. Rysunek ten należy w razie konieczności podzielić na części umożliwiające dopasowanie go powierzchni obrabianej. Pamiętać należy o stałym promieniu krzywizny dla kształtów skomplikowanych i w przypadku większych wyrobów, nanoszeniu go etapami. Dopasowanie płaskiego rysunku do przestrzennych powierzchni wiąże się z większym lub mniejszym jego zniekształceniem.
- Operacja druga przygotowanie blachy polega na wycięciu części blachy o wielkości odpowiadającej rysunkowi z uwzględnieniem wolnej wokół niego przestrzeni o szerokości od 30 do 40 mm, niezbędnej do późniejszego jej unieruchomienia na smole. Odcięty fragment blachy trzeba wyrównać na płycie za pomocą drewnianego młotka, a jego obrzeża zagiąć płaskoszczypami.
- Operacja trzecia to wykonanie podkładu smołowego. Jest ona ważnym etapem w procesie cyzelowania gdyż smoła utrzymuje stałe miejsce umieszczenia blachy. Zapewnia również powstawanie wyraźnych zgodnych z planem wgłębień, będących wynikiem oddziaływania puncy.
Płaskie niespecjalnie rozwinięte powierzchnie wyrobów mocuje się na podkładzie smołowym wylanym na płaskich deskach bądź w płytkich pojemnikach, których dno pokrywa się grubą na 20 do 30 mm warstwą wiórów drewnianych. Do wszystkich boków deski przybija się cienkie deseczki tworząc coś na kształt płytkiej skrzynki, zalewanej następnie po brzegi przygotowaną smołą, która powinna następnie w niej zastygnąć. Otrzymana skrzynka musi być większa od obrabianej blachy o 20 do 30 mm. Jej głębokość trzeba właściwie dobrać do wysokości wykonywanego reliefu. Czyli im wyższy relief, tym większa głębokość. Po zastygnięciu całej objętości smoły podgrzewa się jej wierzchnią warstwę palnikiem równocześnie mieszając ją skrobakiem. Następnie na nagrzaną wedle potrzeb smołę nakłada się przygotowaną wcześniej blachę, umieszczając ją centralnie względem krawędzi pojemnika tak, by między jej bokami zachować w miarę równe odległości. Należy przy tym uważać, by blacha nie zatopiła się z byt głęboko w smole i aby między nią, a smołą nie pozostało powietrze. Przed podjęciem dalszych prac należy zaczekać, aż smoła ponownie skrzepnie.
Repusowanie blachy powoduje, iż jej krawędzie często odrywają się od smoły, co zmusza często do powtarzania czynności jej unieruchamiania w smole.
Cyzelowanie wyrobów pustych wewnątrz lub o wysokim reliefie wymaga zalania smołą ich wewnętrznych części. Trzeba to wykonać tak, aby smoła wypełniła całe wnętrze nie pozostawiając pustek i pęcherzy powietrza. Miejsca takie pod wpływem uderzeń są przyczyną zapadania się, pękania czy też przecinania metalu. - Operacja czwarta przenoszenie rysunku. Wykonywana można być na różne sposoby. Jednym z nich jest pokrycie powierzchni obrabianego metalu, cienką warstwa białej farby wodnej i za pomocą kalki przeniesienie wcześniej przygotowanego rysunku. Wykonany tą metodą rysunek trzeba ochronić pokrywając go bezbarwnym lakierem nitrocelulozowym. Metoda ta daje jednak niezbyt wiernie odwzorowanie rysunku. Lepsze rezultaty można osiągnąć metodą punktowania. Wówczas to rysunek na papierze przyklejany różnymi sposobami13-5 do materiału i dalej puncą punktakiem przebija zgodnie z liniami konturowymi rysunku tworząc obrys punktowy dobrze zauważalny po usunięciu papieru.
Punktowanie trzeba prowadzić lekko, ale pewnie by wszystkie wybite punkty były niezbyt głębokie i dobrze widziane. Zbyt duże zagłębienia są trudne do usunięcia w dalszej obróbce. Do punktowania drobnych wzorów wykorzystujemy ostrą punce, pozostawiając wgłębienia jedno koło drugiego. Do punktowania wzorów dużych używana jest punca tępo zakończona, wówczas to gęstość śladów nią wykonywana jest mniejsza. - Operacją piątą jest konturowanie (trasowanie) i uwypuklanie wzoru (opuszczanie tła). Konturowanie wykonywane jest puncą liniową o właściwie dobranej szerokości. Polega na przesuwaniu puncy po wszystkich liniach rysunku tak by połączyć je w ciągłą linie i pogłębić z sobą wgłębienia wykonane punktakiem, zaostrzając przy tym kontury całego rysunku. W pracach jubilerskich stosowane są ostre punce liniowe wybijające dobrze widoczne cienkie linie, a przy pracy z dużymi wyrobami używa się tępych, szerokich punc. Bardzo duże wyroby konturuje się za pomocą wypychaczy podłużnych ustawianych poprzecznie, szerszą stroną. Po zakończeniu tej operacji rysunek jest wyraźny na licowej i odwrotnej prawej stronie blachy.
Opuszczanie tła wokół rysunku wykonuje się przy użyciu płaskiej puncy – gładzika. Puncą trzymaną w nieznacznym pochyleniu do rysunku wyrównujemy – obniżamy powierzchnię przeciwlegle skierowaną do tła, równocześnie uważamy by nie uszkodzić linii uwypuklającej kontury rysunku.
Po zakończeniu tej operacji z uwagi na duże umocnienie kształtowanego metalu niezbędne jest wyżarzanie rekrystalizujące. - Operacja szósta wyżarzanie metali szlachetnych, nieżelaznych i stopów żelaza. Jest to prosty proces polegający na uprzednim podgrzaniu smoły, a potem uchwyceniu kleszczami obrabianej blachy i jej odłączeniu od smoły. Następnie nagrzaniu metalu do temperatury czerwonego żaru tj. momentu widocznego świecenia, gdy to proces podgrzewania należy niezwłocznie zakończyć. Metal wówczas odzyskuje plastyczność oraz ciągliwość. Resztki smoły ulegają wypaleniu tworząc pylisty nalot, prosty do usunięcia szczotkowaniem i przemywaniem. Proces odpuszczania aluminium i jego stopów przeprowadzany jest w temperaturze około 100oC. Czyli wiele poniżej temperatury czerwonego żaru, będącej temperaturą bliską temperatury topnienia aluminium. Dlatego też, by uniknąć nadtapiania materiału dla wzrokowej identyfikacji odpowiedniej temperatury, przed rozpoczęciem nagrzewania blachy aluminiowej (i ze stopów aluminium) naznaczane są one mydłem, które pod wpływem ciepła zaczernia się – zwęgla. Sygnalizuje to w pośredni sposób uzyskanie przez materiał wymaganej temperatury. Blachę aluminiową oczyszcza się przemywając ją podgrzanym roztworem sody oczyszczonej lub sody kaustycznej.
W ten sposób z rekrystalizowane i oczyszczone półwyroby mogą być poddane dalszej obróbce kształtującej. - Operacja siódma wybijanie reliefu prowadzona jest, gdy przewiduje to projekt i polega na zwiększeniu podniesienia reliefu. Wykonuje się ją od tyłu, na podkładzie gumowym bądź woreczkach z piaskiem. Do wybijania w zależności od wielkości prac używa się punc o różnorakich kształtach lub drugiej strony młotka. Czasami relief podnosi się z pewnym nadmiarem w stosunku do projektu, usuwanym w dalszej obróbce wykańczającej na smole. Ostrość reliefu jest możliwa do uzyskania tylko po smołowaniu blachy i jej ponownym umocowaniu, jako czynności wykańczające. Istotnym jest, by w czasie wybijania reliefu metal formował się tj. wydłużał bez zerwań i pęknięć. Należy także właściwie ocenić zależność pomiędzy powierzchnią, a wysokością reliefu. W trakcie prac trzeba również uważać by nie zatrzeć konturowania rysunku. Szczególnie ostre części reliefu wykonywane są na drewnianej desce lub ołowianej płycie. Tło wyrównuje się dobijając je do płyty stalowej, żeliwnej lub marmurowej gładzikami, dążąc przy tym do ułożenia wszystkich elementów w jednej płaszczyźnie. Po zakończeniu w/wym. czynności blachę ponownie się wyżarza, oczyszcza i poddaje wykańczaniu na smole.
- Operacja ósma wykańczanie reliefu rozpoczyna się od ponownego podsmołowania półwyrobu. Po uprzednim wypełnieniu zagłębień reliefu smołą i po jej ostygnięciu niezwłocznie przykleja się obrabianą blachę do podgrzanej w pojemniku smoły. Ewentualne ślady smoły na licowej stronie blachy usuwa się szmatką namoczoną w nafcie i przeciera do sucha. Cyzelowanie wykańczające ma na celu precyzyjne dopracowanie wszystkich szczegółów rysunku tak by wynik końcowy dawał efekt spójności dzieła.
Faktura poszczególnych części jest bardzo istotna w uzyskiwaniu ciekawych wrażeń wizualnych. Przykładowo, zestawienie powierzchni matowych i gładkich jest nader interesujące przy niewielkich różnicach w wysokości reliefu. Wyrób urozmaicać można także za pomocą punc wzorników, nanosząc fakturę kratkową, groszkową, itp. Niezwykle istotne jest też dokładne wykończenia tła. Może ono być gładkie, matowe, „młotkowane”, czy też ozdobione punktakami, wzornikami lub stemplami. Tło może być także wycinane przecinakami lub piłami wyrzynarkami w przypadku balach grubych. Jest to ostatnia operacja wykańczająca zanim odkleimy wyrób od smoły. Wycięte krawędzie trzeba ogradować tj. usunąć za pomocą iglaków powstałe zadziory, a wyrób oczyścić ze smoły wypalając ją.
Przedstawione powyżej operacje mogą być wykonywane w różnej kolejności i zestawieniach w zależności od konkretnego projektu. Tam gdzie np. konieczna jest duża dokładność oraz ostrość szczegółów po wypunktowaniu i okonturowaniu i po wyżarzeniu, blachę mocuje się na smole odwrotną lewą stroną, gdyż takie rozwiązanie gwarantuje obniżenie ściśle określonego fragmentu powierzchni naciskanego puncą.