W przyrodzie można go spotkać pod postacią minerałów głównie takich jak blenda cynkowa (sfaleryt) i smitsonit, na skalę przemysłową uzyskuje się go metodą pirometalurgiczną2-13 bądź hydrometalurgiczną2-14. W czystej postaci ma barwę szarawobiałą z niebieskawym odcieniem, na świeżym przełomie połyskuje, jednakże w kontakcie z powietrzem szybko matowieje. W suchym środowisku nie ulega zmianom w kontakcie z wilgocią szybko pokrywa się wytrzymałą, doskonale chroniąca przed dalszą korozją, warstwą tlenków i przybiera matową niebieskoszarą barwę.

Wyżarzanie cynku w otoczeniu powietrza, powoduje jego zapłon i spalanie z oślepiającym blaskiem. Cynk źle poddaje się obróbce skrawaniem (pilnik ulega zatarciu), znacznie zwiększa swoje wymiary w trakcie podgrzewania. Wytrzymałość na rozciąganie cynku jest uzależniona od kierunku jego walcowania, zgodnie z kierunkiem jest mniejsza niż w kierunku poprzecznym (odwrotnie niż w przypadku miedzi). Cynk ropusza się w kwasach siarkowym, solnym, azotowym, octowym i innych. W ługach sodowych i potasowych rozpuszcza się wydzielając przy tym wodór.
Pierwsze ślady wykorzystania stopów cynku pochodzą z czasów przed naszą erą z Chin, Indii i Egiptu, ale pozyskiwać cynk w stanie czystym nauczono się dopiero na przełomie XV i XVI wieku.
Cynk w stanie czystym znajduje wiele zastosowań np. w przemyśle chemicznym, a jego odporność na korozję czyni go doskonałym materiałem do pokrywania blach stalowych.
Skład najbardziej typowych, niskotopliwych stopów cynku zawiera tabela.

W składzie tych stopów można także znaleźć ok. 0,03 % magnezu, zmniejszającego kruchość stopów, będącą wynikiem procesu starzenia się materiału.
W rzemiośle artystycznym cynk znalazł zastosowanie w stanie czystym i jako stop. Jest również składnikiem mosiądzów i alpaki. XVIII wiek to początek wytwarzania metodą wyklepywania z blach cynkowych elementów ozdób architektonicznych, rzeźb i płaskorzeźb. Koniec XIX wieku przyniósł umiejętności wykonywania przedmiotów artystycznych metodą odlewania. Odlewy zazwyczaj barwiono na brąz lub złocono, większe wyroby dekoracyjne uzyskiwano poprzez lutowanie z mniejszych elementów, lutem cynowo-ołowiowym. Wykorzystywany jest także w jubilerstwie do sporządzania lutów i stopów metali szlachetnych z nieszlachetnymi. W nieznacznej ilości znacznie polepsza, jakość odlewów złotniczych.